Reis Tsjechië 16 september

16 september 2018 - Decín, Tsjechië

Vanmorgen na het ontbijt weer richting Terezin gereden om daar de kleine Vesting en het Joods museum Ghetta te bezoeken.

Dit bezoek heeft erg veel indruk op ons gemaakt, ik zal er even wat over vertellen.

op de plaats waar de Elbe en de Ohre in elkaar samenvloeien ontstond aan het einde van de achttiende eeuw de Kleine Vesting die deel uitmaakt van een groter verdedigingscomplex. Vanaf het begin deed de vesting dienst als gevangenis. Behalve soldaten hebben er ook velen vanwege hun betrokkenheid bij nationalistische onafhankelijksoorlohen in het Zuiden en Zuid-Oosten van Europa gevangen gezeten. ( o.a. van de anti-Turkse Opstand in Griekenland en Hongaarse en Praagse opstandelingen uit het jaar 1848) Als gevolg van de nazi terreur die zich na de bezetting van de Tsjechische Landen in maart 1939 deed gelden zouden bestaande gevangenissen spoedig vol raken. Daarom werd in 1940 de Kleine Vesting door de gestapo opnieuw in gebruik genomen. Tot het einde van de oorlog passeerden 32.000 mensen de poorten, waaronder 5.000 vrouwen. De meerderheid Tsjechen maar in de loop van de tijd ook burgers van de toenmalige Sovjet-Unie, Polen, Duitsers, Joegoslaven en Britse en Franse krijgsgevangenen. Vooral het lot van de Joodse gevangen was gruwelijk. Op de begraafplaats voor de Kleine vesting liggen de stoffelijke resten van ongeveer 10.000 slachtoffers van de gestapo.

🤭 Dit verhaal heb ik niet onthouden maar delen van de folder overgenomen 😔

Het Joodse museum Ghetta bestond overwegend uit foto’s en teksten wat ik persoonlijk een beetje jammer vond. Wel maakte de tekeningen van de kinderen een behoorlijke indruk op ons.

Omdat we aardig wat uurtjes zoet zijn geweest en de lunchtijd al voorbij was hebben we op het parkeerterrein nog wat gegeten en zijn toen verder op weggegaan richting de bergen. We zijn gestrand in Decin op een Autocamp met een Vlaams/Tsjechië eigenaren bleek toen de Tsjechiesche dame mij in het Vlaams toesprak. Zij had verscheidene jaren in de buurt van Mol gewoond en heeft twee jaar geleden samen met haar Vlaamse man deze camping overgenomen. Wij staan hier waarschijnlijk 1 dag en gaan morgen weer verder.

1. Brenda:
    16 september 2018
    Indrukwekkend he, is ook denk ik wel een beetje griezilig als je daar loop...
    gauw weer verder naar leukere dingen👍🏻
  2. Leen:
    16 september 2018
    Inderdaad Brenda je wordt wel aan het denken gezet hoe onmenselijk men met elkaar om kan gaan.